W niniejszym wpisie postaram się przybliżyć tematykę towarów niebezpiecznych, tzn.:
- czym są,
- jaka jest ich klasyfikacja,
- jakie są formy przewozu,
- jak zabezpieczać materiały niebezpieczne w trakcie przewozu.
Co to są materiały niebezpieczne?
W Umowie ADR zawarto definicję: „Towary niebezpieczne oznaczają materiały i przedmioty, których przewóz na podstawie ADR jest zabroniony, albo jest dopuszczony wyłącznie na warunkach podanych w ADR”.
Klasy materiałów niebezpiecznych
Dla lepszego zrozumienia tej dość zawiłemu pojęciu należy poznać klasyfikację towarów niebezpiecznych. Zgodnie z ADR, rozróżnia się następujące klasy towarów niebezpiecznych:
Klasa 1 Materiały wybuchowe i przedmioty z materiałami wybuchowymi
Klasa 2 Gazy
Klasa 3 Materiały zapalne ciekłe
Klasa 4.1 Materiały zapalne stałe, materiały samoreaktywne, materiały polimery-zujące i materiały wybuchowe odczulone stałe
Klasa 4.2 Materiały podatne na samozapalenie
Klasa 4.3 Materiały wydzielające w zetknięciu z wodą gazy palne
Klasa 5.1 Materiały utleniające
Klasa 5.2 Nadtlenki organiczne
Klasa 6.1 Materiały trujące
Klasa 6.2 Materiały zakaźne
Klasa 7 Materiały promieniotwórcze
Klasa 8 Materiały żrące
Klasa 9 Różne materiały i przedmioty niebezpieczne
Powyższy podział wynika z zagrożeń dominujących. Pamiętać należy, że oprócz wspomnianych w każdej z tych klas mogą występować zagrożenia wtórne (dodatkowe). Te zagrożenia wpływają na bezpieczeństwo:
- życia i zdrowia ludzkiego,
- funkcjonowania środowiska naturalnego,
- publiczne oraz indywidualne.
W niektórych klasach dla usystematyzowania poziomu zagrożeń wprowadzono grupy pakowania (GP). Występują one w klasach 3, 4.1 (inne niż materiały samorektywne), 4.2, 4.3, 5.1, 6.1, 8 i 9.
I GP zawiera towary o najwyższy poziomie natężenia niebezpieczeństwa (np.: silnie żrące).
II GP określa towary o średnim poziomie natężenia wartości niebezpiecznych (np.: żrące).
III GP to zbiór towarów o najniższym nasileniu zagrożeń (np.: słabo żrące).
Jak wygląda przewóz materiałów niebezpiecznych?
Towary niebezpieczne można przewozić w trzech możliwych wariantach:
- przewóz w sztukach przesyłek, czyli w pojedynczych certyfikowanych opakowaniach;
- przewóz luzem, czyli nieopakowanych materiałów stałych lub przedmiotów w pojazdach, kontenerach;
- przewóz w cysternach, czyli w zbiornikach dużej pojemności zamontowanych na stałe do pojazdu, przyczepy (naczepy) lub zabudowanego w ramie kontenera gdzie towar jest przy użyciu ciśnienia napełniany, opróżniany.
Czy należy mieć ukończony kurs ADR dla kierowców na przewóz materiałów niebezpiecznych?
Jak widać z powyższych zapisów tematyka jest dość złożona i aby bezpiecznie realizować proces przewozu towarów niebezpiecznych niezbędnym jest udział w kursie. Warto więc odbyć i ukończyć kursy ADR, zgodnie z potrzebą przewozową. Rodzaje kursów przedstawię w kolejnym wpisie.
Podsumowanie
Tak, więc podsumowując, kierowca, który ma ukończony kurs ADR jest pożądanym pracownikiem, nie tylko na polskim ale i na zagranicznym rynku pracy. To nie tylko szansa na wyższe zarobki ale przede wszystkim wyższy poziom rozumienia zagrożeń z jakimi ma do czynienia kierowca, ale nie tylko.