Prawko przed 18 rokiem życia

Pragniesz zdobyć prawko i nie chcesz czekać aż do 18-nastki?
Jest na to sposób – z pomocą przychodzą kategorie: Am, A1, B1 oraz T 😉
Czym są te kategorie? Jakimi pojazdami można z nimi kierować? Czy w ogóle opłaca się je zrobić?
Tego wszystkiego dowiesz się w tym artykule – zapraszam.

  1. Prawo jazdy od 14 roku życia – kategoria Am
    Kategoria Am to nic innego jak stara karta motorowerowa. Mając tą kategorię prawa jazdy możemy się poruszać skuterami – a dokładnie: motorowerami oraz czterokołowcami lekkimi
    Czym właściwie jest motorower?
    To “pojazd dwu lub trójkołowy zaopatrzony w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm3 lub w silnik elektryczny o mocy nie większej niż 4 kW, którego konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h”.
    A czym jest czterokołowiec lekki?
    To czterokołowiec, którego masa własna nie przekracza 350 kg i konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h.
  2. Prawo jazdy od 16 roku życia – kategorie A1, B1 oraz T
    • Prawo jazdy kat A1 – czyli pierwszy stopień wtajemniczenia do kierowania motocyklam i
      Uprawnia nas ono do kierowania:
      ❖ motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3 , mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg
      ❖ motocykl trójkołowy o mocy do 15 kW
      ❖ pojazdy z kategorii AM
      ❖ zespół pojazdów – powyższe pojazdy połączone z przyczepą – tylko w Polsce
    • Kategoria B1 – najpopularniejsza kategoria prawa jazdy od 16 roku życia
      Czterokołowiec – pojazd samochodowy przeznaczony do przewozu osób lub ładunków z wyłączeniem samochodu osobowego, ciężarowego i motocykla, którego masa własna nie przekracza:
      a) w przypadku przewozu rzeczy 550 kg
      b) w przypadku przewozu osób 400 kg
      Oraz pojazdy kat. Am
    • Kategoria T – czyli prawko na Traktor
      Uprawnia nas do kierowania:
      ❖ ciągnikiem rolniczy
      ❖ pojazdem wolnobieżnym (na przykład walcem)
      ❖ zespołem pojazdów złożonym z ciągnika rolniczego i przyczepy lub przyczep
      ❖ zespołem pojazdów złożonym z pojazdu wolnobieżnego (na przykład walca) i przyczepy lub przyczep
      ❖ pojazdem z kategorii AM

No dobrze ale czy warto w ogóle robić takie prawa jazdy? Czy nie lepiej poczekać do 18-nastki i zrobić kategorię B?
Nie będę ukrywał – jestem zdania, że czym wcześniej zaczniemy przygodę z jazdą, tym lepiej – zarówno dla nas jak i wszystkich uczestników ruchu.
Sam mając 14 lat starałem się o kartę motorowerową. Potem w wieku 16 lat uzyskałem kategorię B1 i zacząłem jeździć przerobionym Daewoo Tico.
Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że uzyskanie uprawnień w tak młodym wieku, a co za tym idzie samodzielny wyjazd na drogę w wieku 14 czy 16 lat bardzo dużo zmienia w głowie młodego człowieka.
Szybciej niż inni uczy się odpowiedzialności i wyobraźni na drodze, co bezpośrednio skutkuje większą rozwagą i bezpieczeństwem na drodze (i nie tylko!) przez całe życie.
Dziś nierzadko sam szkolę kursantów na kat. B1 w moim ośrodku.
Z perspektywy instruktora nieporównywalnie łatwiej i sprawniej uczy się 14 i 16-latków niż 18-latków a co za tym idzie łatwiej i sprawniej mogą oni uzyskać prawo jazdy, niż robiąc je parę lat później.
To co? Gotowy, aby wziąć sprawy w swoje ręce i zapisać się na kurs w najbliższym ośrodku?
A jak wybrać ośrodek opowiadam w sąsiednim artykule.