Jak wygląda egzamin na prawo jazdy kat B, czyli czy jestem gotów do egzaminu?

Przed Tobą egzamin na prawo jazdy kat. B? Jeżeli tak, warto zapoznać się z podstawowymi informacjami, które nieco rozjaśnią Ci jego przebieg. Kiedy można podejść do egzaminu na prawo jazdy kat B i jak on wygląda – tego wszystkiego dowiesz się z mojego dzisiejszego artykułu, do którego lektury serdecznie Cię zachęcam.

O czym należy pamiętać podchodząc do egzaminu na prawo jazdy kat. B?

Tutaj trzeba rozgraniczyć parę spraw:

  1. Egzamin Państwowy (zarówno teoretyczny i praktyczny) można zdawać na miesiąc przed ukończeniem wymaganego ustawowo wieku.
  2. Jeżeli chodzi o inny aspekt: egzamin teoretyczny na prawo jazdy możemy zdawać dwojako:
    1. Eksternistycznie – czyli przed kursem na prawo jazdy (wtedy uczymy się na własną rękę i zdajemy egzamin państwowy bez kursu).
    2. Tradycyjnie – po ukończonym kursie na prawo jazdy przystępujemy do egzaminu teoretycznego na prawo jazdy.
  3. Egzamin praktyczny na prawo jazdy możemy zdawać po spełnieniu dwóch warunków:
    1. Po zdanym egzaminie teoretycznym.
    2. Po ukończeniu kursu na prawo jazdy (niestety nie ma możliwości zdawania go przed kursem 😉 )

Jak wygląda egzamin teoretyczny na prawo jazdy?

Cel egzaminu teoretycznego

Na samym początku chciałbym powiedzieć o celu egzaminu. Wiele osób kwestionuje egzamin teoretyczny. “Po co on?!” “Przecież to w praktyce wyjdzie czy umiem jeździć!”

I co mogę powiedzieć? Uważam, że egzamin teoretyczny jest ważny.

Jego celem jest sprawdzenie czy kandydat na kierowcę opanował w stopniu podstawowym wiedzę z zakresu przepisów ruchu drogowego.

Mówiąc po ludzku – egzamin teoretyczny sprawdza, czy jest sens wsiadać z nami do auta. Bo jak dany delikwent nie zna przepisów to prowadząc pojazd narobi więcej złego niż dobrego.

Konkretnie co i jak z egzaminem teoretycznym

Od strony formalnej, egzamin teoretyczny to: egzamin oparty o platformę egzaminacyjną na komputerze.

 

Egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. B składa się z 32 pytań, które podzielone są na dwie części:

  1. 20 pytań w części podstawowej (takiej samej na wszystkie kategorie prawa jazdy) na które odpowiadamy TAK lub NIE 
  2. oraz 12 pytań w części specjalistycznej (konkretnych na daną kategorię którą zdajemy) gdzie wybieramy jedną odpowiedź z 3.

 

Pytań jest 32 ale punktów do zdobycia 74. To dlatego, że pytania są podzielone na te za 1 pkt, 2 czy 3 pkt.

 

Te za 3 punkty to pytania o dużym znaczeniu dla ruchu drogowego – ich jest na egzaminie 16.

Te za 2 punkty są o średnim znaczeniu dla bezpieczeństwa ruchu drogowego – ich jest 10. No i za 1 pkt o niskim znaczeniu – takich jest 6

 

Aby zdać egzamin teoretyczny na prawo jazdy kat. B musimy zdobyć 68 punktów.

 

Co więcej, egzamin ten jest dynamiczny. To znaczy, że mamy konkretną ilość czasu na każde pytanie.
W części podstawowej, osoba egzaminowana (czyli my) ma 20 sekund na przeczytanie pytania. Następnie odtwarzany jest filmik będący kluczem do odpowiedzi. A potem mamy 15 sekund na zaznaczenie odpowiedzi.

 

W części specjalistycznej mamy 50 sekund na odpowiedź na przeczytanie pytania i odpowiedź.

 

Żeby nie było tak źle – wcale nie musimy czekać “aż minie czas” żeby przejść dalej. Jeżeli przeczytamy szybciej pytanie – możemy nacisnąć odpowiedni przycisk i “przejść dalej” do filmiku. Tak samo przy odpowiedzi – jeżeli szybciej zaznaczymy odpowiedź możemy kliknięciem przejść już do następnego pytania.

 

Czas wspomniany wyżej to tylko maksimum, przy którym system sam przechodzi do następnej części. Jeżeli zaznaczyliśmy odpowiedź – plus dla nas. Jeżeli jednak nic nie zaznaczyliśmy to automatycznie nie zdobędziemy żadnych punktów za to pytanie. 

Ile jest pytań na prawo jazdy kategorii B w puli? 

Po pierwsze – Pula pytań egzaminu teoretycznego na prawo jazdy nie jest stale taka sama. Co jakiś czas baza pytań jest aktualizowana. To znaczy niektóre pytania są zmieniane, niektóre wyrzucane a inne dodawane jako nowe. 

 

Na dzień w którym pisze ten artykuł pytań jest 3268.


Czy musimy nauczyć się ich wszystkich na pamięć? Ależ oczywiście, że nie
Baza pytań to pytania odnoszące się do wszystkich kategorii prawa jazdy jak i egzaminu na motorniczego.
Przystępując do egzaminu danej kategorii automatycznie baza pytań się zmniejszy. Niemniej jednak największa ilość pytań jest wspólna czyli taka sama na każdą kategorię prawa jazdy.

W praktyce egzamin teoretyczny wygląda to tak:

  1. Umawiamy się na egzamin (telefonicznie, internetowo czy w WORD osobiście)
  2. W dniu egzaminu przychodzimy do odpowiedniego WORD’u lub MORD’u na jakąś chwilę przed egzaminem. 
  3. Znajdujemy salę w której będzie przeprowadzany egzamin (przed salą powinna być lista osób przystępujących go egzaminu – potwierdzamy czy na pewno na niej jesteśmy 😉 )
  4. Egzaminator będący na sali będzie prosił pojedynczo osoby z dowodami osobistymi na sale.
  5. Na sali sprawdza on naszą tożsamość i wskazuje stanowisko komputerowe przy którym będziemy zdawali egzamin
  6. Przed egzaminem egzaminator opowiada jeszcze raz o zasadach egzaminu
  7. Przed samym “właściwym” egzaminem zawsze mamy mini egzamin próbny paro pytaniowy w którym możemy się zapoznać z programem i formą egzaminu
  8. Egzamin właściwy zgodny z w/w opisem
  9. Jak go skończymy od razu wyświetli się wynik po którym możemy swobodnie opuścić salę.
  10. Ewentualnie możemy poprosić egzaminatora o wydruk z egzaminu (ale nie jest on nam do niczego potrzebny – jest tylko dla nas)

Jak wygląda egzamin praktyczny na prawo jazdy?

Cel egzaminu praktycznego

Celem egzaminu praktycznego jest ocenienie czy jesteśmy w stanie samodzielnie poruszać się po drodze.
Nie czy jesteśmy super kierowcą tak jak Ci z większym stażem. Tylko czy w stopniu podstawowym ogarnęliśmy wszystko co trzeba aby spokojnie wyjechać na drogę i nie powodować zagrożenia dla siebie i dla innych

3 części egzaminu praktycznego:

Egzamin praktyczny jest trochę bardziej skomplikowany więc podzielę go na parę części:

Przed egzaminem:

  1. Przed egzaminem musimy podejść do poczekalni w WORD/MORD.
  2. Czekamy na wywołanie przez egzaminatora (czy to przez głośniki czy osobiście podejdzie i poprosi po imieniu i nazwisku)
  3. Po wywołaniu idziemy na wyznaczone stanowisko lub podążamy razem z egzaminatorem (jeżeli po nas przyjdzie)
  4. Już na stanowisku lub w pojeździe egzaminator sprawdza naszą tożsamość
  5. Pyta czy znamy warunki przeprowadzania egzaminowania (musimy powiedzieć, że tak, bo inaczej egzamin się nie odbędzie 😉 )

I przechodzimy do następnej części.


Zadania na placu manewrowym.

  1. Obsługa pojazdu (czyli sprawdzenie wylosowanego wcześniej jednego światła i jednego płynu eksploatacyjnego)
  2. Przygotowanie się do jazdy
  3. Jazda do po łuku do tyłu i do przodu
  4. Ruszanie pod górkę

Oraz zadania na “mieście” czyli w ruchu drogowym.

Tutaj już nie ma konkretnej kolejności zadań. Wszystko zależy od nas i od egzaminatora (przede wszystkim od niego).

Ale mimo wszystko poniżej przedstawiam listę wszystkich zadań z ich krótkim opisem: 

  1. Włączanie się do ruchu – czyli wyjazd z obiektu przydrożnego na drogę
  2. Jazda drogami dwukierunkowymi jednojezdniowymi 
  3. jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi
  4. jazda drogami jednokierunkowymi
  5. przejazd przez skrzyżowania równorzędnie (trzy i cztero wlotowe)
  6. Przejazd przez skrzyżowania oznakowane znakami ustalającymi pierwszeństwo przejazdu
  7. przejazd przez skrzyżowania z sygnalizacją świetlną
  8. Przejazd przez skrzyżowania na których ruch odbywa się wokół wyspy
  9. Przejazd przez skrzyżowania dwupoziomowe
  10. Przejazd przez przejścia dla pieszych
  11. Parkowanie – w tym przypadku jedno z trzech: prostopadłę, równoległe, skośne
  12. Zawracanie – z wykorzystaniem infrastruktury drogi – czyli zawracanie “w bramie”
  13. Przejazd przez torowisko tramwajowe i kolejowe – jeżeli nie ma w pobliżu takiego przejazdu to to zadanie jest omijane
  14. Przejazd przez tunel – tak jak zadanie wyżej
  15. Przejazd obok przystanku tramwajowego i autobusowego
  16. Wyprzedzanie 
  17. Omijanie
  18. Wymijanie
  19. Zmiana pasa ruchu
  20. Zmiana kierunku jazdy w prawo – czyli skręt na skrzyżowaniu w prawo
  21. Zmiana kierunku jazdy w lewo – czyli skręt na skrzyżowaniu w lewo
  22. Zawracanie na skrzyżowaniu
  23. Hamowanie do zatrzymania we wskazanym miejscu
  24. Właściwa zmiana biegów – jazda energooszczędna
  25. Hamowanie silnikiem przy zatrzymaniu i zwalnianiu – jazda energooszczędna
  26. Przekroczenie dopuszczalnej prędkości
  27. Zachowanie w odniesieniu do znaków poziomych
  28. Zachowanie w odniesieniu do znaków pionowych
  29. Zachowanie w odniesieniu do sygnałów świetlnych
  30. Zachowanie w odniesieniu do poleceń osoby kierującej ruchem
  31. Zachowanie w odniesieniu do innych uczestników ruchu
  32. Respektowanie zasad techniki kierowania pojazdami

Na koniec daje skan przykładowego “arkusza przebiegu części praktycznej egzaminu na prawo jazdy“

Od razu mała uwaga – jest to ogólny wzór na wszystkie kategorie prawa jazdy. A to nam mówi, że nie każde zadanie z kartki zrobić musimy 😉

Czy na egzaminie na prawo jazdy można popełnić błędy, a mimo to zdać?

Ależ oczywiście, że można. Nikt nie jest idealny i każdy normalny człowiek (a czasem nawet ustawodawca) też to rozumie.

Ale żeby być bardziej szczegółowym skupimy się na paru wariantach:

Błędy za które od razu “oblejemy” egzamin:

Na placu:

  1. Potrącenie tyczki/pachołka.
  2. Przejechanie przez linię wyznaczającą pas ruchu
  3. Spowodowanie zagrożenia w ruchu drogowym

 

Na mieście:

 

  1. Przejechanie przez podwójną ciągłą linię.
  2. Wymuszenie pierwszeństwa.
  3. Nieustąpienie pierwszeństwa.
  4. Stworzenie zagrożenia w ruchu drogowym.
  5. Niezatrzymanie się na Strzałce warunkowej czy w związku ze znakiem STOP.
  6. Nieupewnienie się o możliwości jazdy.

Błędy mniejsze na placu manewrowym ( za które dostaniemy tzw. “drugą próbę” czyli możliwość ponownego wykonania zadania:

Obsługa pojazdu:

  1. Nieumiejętne sprawdzenie działania światła.
  2. Nieumiejętne sprawdzenie poziomu płynu.

 

Łuk:

  1. Nieupewnienie się o możliwości jazdy.
  2. Brak włączonych świateł podczas wykonywania manewru.
  3. Niespuszczenie hamulca ręcznego.
  4. Brak płynnej jazdy.
  5. Niezatrzymanie się w wyznaczonym polu.
  6. Najechanie (nie przejechanie!) na linię wyznaczającą pas ruchu.
  7. Niezapięcie pasów.

 

Górka:

  1. Nieupewnienie się o możliwości jazdy
  2. Brak włączonych świateł podczas wykonywnia manewru
  3. Niespuczczenie hamulca ręcznego
  4. Stoczenie się więcej niż 20 cm podczas ruszania



Mniejsze błędy w ruchu drogowym:

Tak na dobrą sprawę to każdy błąd podczas jazdy lub wykonywania konkretnego zadania, który nie zalicza się do błędów większych wymienionych wyżej.

Każde zadanie możemy wykonać dwukrotnie o ile nie popełnimy błędu, który skutkuje całkowitym przerwaniem egzaminu

Podsumowanie

Jak widzicie trochę tego jest. Jednak nie ma co się bać. Co wygląda bardzo skomplikowanie na papierze wcale takie w rzeczywistości być nie musi.

Nie uczymy się pytań i zadań na pamięć. To nie jest zakuj, zdaj, zapomnij.
Dobra szkoła przygotuje nas bezproblemowo do egzaminów w odpowiedni sposób.
W jaki? Nauczy nas konkretnej wiedzy i umiejętności dzięki którym bez wcześniejszego czytania pytań odpowiemy na nie prawidłowo.


Co do praktyki to też nie jest tak, że egzaminator nam mówi “uwaga, teraz będę sprawdzać prawidłowe wykonywanie zadania numer 3 z arkusza egzaminacyjnego czyli “jazda drogami dwukierunkowymi dwujezdniowymi.”

 

Egzaminator wskazuje nam kierunek którym musimy podążać. Większość zadań robimy “mimowolnie” podczas jazdy. Tylko pare zadań wskasuje nam egzmainator konkretnie do zrobienia w konkretnym miejscu. A są to: Parkowanie, zawracanie, zatrzymanie w wyznaczonym miejscu.

Reszta to tylko polecanie typu: jedziemy na skrzyżowaniu w prawo, w lewo, kierunek Wrocław i tak dalej. A jak nic nie mówi? To jedziemy prosto. Jak prosto się nie da to drogą główną albo jak prowadzą nas znaki.

 

No i są też zadania, które są oceniane całościowo przez cały przebieg egzaminu.
Takimi zadaniami są np Właściwa zmiana biegów – jazda energooszczędna. Którą ocenia egzaminator na koniec egzaminu. Bo ciężko by było wybrać moment, w którym przez 3 minuty egzaminator sprawdza tylko to zadanie 😉 

 

Ot i tyle 😉