fbpx
Przejdź do treści

🩺 Badania lekarskie na prawo jazdy – kompendium

Badania lekarskie na prawa jazdy – czyli ustawowy obowiązek każdego kandydata na kierowcę – ale też każdego kierowcy. W tym artykule opowiem o wszystkich aspektach związanych z badaniami (nie tylko lekarskimi) dla kandydatów na kierowców, kierowców oraz kierowców zawodowych.

Dlaczego przeprowadza się badania lekarskie na prawo jazdy?

Cóż… Bo trzeba.

 

Co mogę powiedzieć? Badania lekarskie są ustawowym obowiązkiem prawnym każdej osoby chcącej posiadać prawo jazdy.

 

Czemu takie coś wprowadzili? Podejrzewam (bo osobiście nie znam nikogo kto to wymyślił) że chodzi o kwestie bezpieczeństwa. Są to badania przesiewowe,abyodrzucić osoby, które nie nadają się ze względów zdrowotnych do prowadzenia pojazdów.


Albo z innej beczki, osobom nie nadającym się do prowadzenia wszelkich pojazdów – ustalić szczegółowe warunki prowadzenia pojazdów lub pozwolić prowadzić tylko konkretny rodzaj pojazdu.



Jak długo są ważne badania na prawo jazdy?

Ważność badań lekarskich zależy od kategorii na którą robimy prawo jazdy, tak więc:

kat. B1, B, B+E, A,A2,A, T – 15 lat ważności

kat. C1, C1+E, C, C+E, D – 5 lat ważności 

 

Żeby nie było jednak tak prosto mamy jeszcze jeden warunek. Mianowicie osoby po 60 roku życia nie będą miały tak długich terminów ważności badań. Oni dostają orzeczenia na 30 miesięcy czyli na 2,5 roku

Jak wyglądają badania lekarskie na prawo jazdy?

Głównym elementem badania lekarskiego jest wywiad. Wywiad, który przeprowadza lekarz lub też daje ankietę do samodzielnego wypełnienia przez badanego.

 

I teraz uwaga – w zależności od tego co wyjdzie z wywiadu/ankiety będziemy mogli zostać skierowani do konkretnego specjalisty lub też nie.

 

Pozostała część badania to szybkie sprawdzenie naszego wzroku na tablicy Snellena; sprawdzenie czy nie jesteśmy daltonistą – ogólnie taka szybka, wstępna okulistyka.

Gdzie zrobić badania na prawo jazdy?

Badania na prawo jazdy może przeprowadzić Lekarz Medycyny Pracy. To ważna informacja, bo z jednej strony nie ma ich dużo, z drugiej często myślimy, że taki Lekarz Pierwszego Kontaktu nam sprawę załatwi.

 

Gdzie szukać takiego lekarza? Najprościej zapytać w ośrodku szkolenia do którego chcemy przyjść na kurs. Dużo ośrodków współpracuje z takimi lekarzami albo przynajmniej orientuje się gdzie taki przyjmuje. 

 

W każdym mieście, w którym OCSK STRAŻAK ma swój ośrodek są lekarze medycyny pracy i psycholodzy, którzy owe badania mogą przeprowadzić. Badania przeprowadzamy w naszym ośrodku.


Ja osobiście w OCSK STRAŻAK w każdym mieście w którym mamy ośrodek (Opole, Brzeg, Kędzierzyn-Koźle) współpracuje z lekarzem medycyny pracy i psychologiem transportu. Badania przeprowadzamy u nas w ośrodku dlatego kursant nie musi latać i na własną rękę szukać specjalistów.

Ile kosztują badania lekarskie na prawo jazdy?

Badania lekarskie na prawo jazdy kosztują zazwyczaj 200 złotych.

Ale to nie wszystko (jak mawiali w Telezakupach Mango) bo to chodzi o lekarza medycyny pracy. Jeżeli tenże lekarz wyśle nas do specjalisty to koszta automatycznie wzrosną. Ile? No to już zależy od konkretnego specjalisty.

Jak wyglądają badania lekarskie na prawo jazdy po alkoholu?

Badanie lekarskie na prawo jazdy po  odebraniu go za jazdę po alkohol wygląda praktycznie tak samo jak badanie kandydata na kierowcę.
Jedyna różnica jest taka, że owego badania nie może zrobić pierwszy lepszy lekarz medycyny pracy. Takie badania przeprowadzają tylko i wyłącznie w Wojewódzkich Ośrodkach Medycyny Pracy i tam musimy się zgłosić na takie badania.
Badania po zabraniu prawa jazdy kosztują tyle samo co te wydawane w innych sprawach.

 

Inaczej z badaniami psychologicznymi (bo te też należy wtedy zrobić) które możemy zrobić u wybranego przez siebie psychologa transportu.

Badania okulistyczne kierowców zawodowych

Wstępną część badania okulistycznego przeprowadza lekarz medycyny pracy. Jeżeli nie zobaczy żadnego odchylenia od normy, to nie wysyła badanego do okulisty.

Wyjątek tutaj stanowi widzenie zmierzchowe i wrażliwość na olśnienie, które jest obowiązkowe dla kierowców kategorii C, CE, D, DE.

Nie mniej jednak nie trzeba wybierać się specjalnie do okulisty bowiem takie badanie przeprowadzić można w pracowni psychologicznej u Psychologa Transportu. (tak w ogóle kierowcy w/w kategorii muszą też przejść osobne badanie u Psychologa Transportu, więc można to zrobić przy okazji)



Badania okresowe dla kierowców zawodowych

W skład badań okresowych dla kierowców zawodowych wchodzą obowiązkowe:

  • badanie lekarskie u lekarza medycyny pracy (praktycznie takie samo jak dla kandydata na kierowcę. Różni się tylko podstawą prawną i formą wywiadu)
  • Badanie psychologiczne u psychologa Transportu (o nich w następnym punkcie opowiem)
  • Ewentualnie spotkanie z lekarzem okulistą aby zbadać widzenie zmierzchowe i olśnienie (jeżeli psycholog tego nie zrobi)

 

Taki zestaw badań powinien być przeprowadzany raz na 5 lat.

 

Ale uwaga! Oprócz badań okresowych kierowca transportu drogowego musi raz na 5 lat uczestniczyć w Szkoleniu Okresowym aby przedłużyć ważność kodu 95 (czyli aby dalej jeździć jako kierowca ciężarówki/autobusu)

Co to jest i z czym to sie je? Zapraszam do innego wpisu – LINK



Badania lekarskie na Taxi; kierowcę pojazdu uprzywilejowanego, instruktora, egzaminatora

Tutaj krótko – wszystkie w/w badania wyglądają praktycznie tak samo jak opisywane przeze mnie wcześniej. Różnią się tylko podstawą prawną z której muszą się odbywać takie badania.



Badanie psychologiczne kierowców zawodowych

Inaczej nazywane badaniami psychotechnicznymi to obowiązkowe badanie dla kierowców zawodowych. 

 

Na czym polegają badania psychologiczne kierowców zawodowych? Jak wyglądają?

 

Zacząć mogę od tego – są o wiele dłuższe niż lekarskie. Podczas gdy lekarskie trwają 5-15-30 minut to psychologiczne mogą trwać nawet 1,5h. Dlaczego tak długo? Ano bo trochę tutaj do roboty jest. I to nie przez widzimisię tych złych psychologów, ale przez rozporządzenie, które nakazuje aby podczas badania sprawdzić konkretne aspekty kierowcy.

 

Badanie składa się z:

  • Części kwestionariuszowej – czyli wypełnianie dużej ilości kwestionariuszy psychologicznych badających między innymi nasz temperament, strategie radzenia sobie ze stresem, inteligencję płynną
  • Części aparaturowej – czyli praca “na maszynach” sprawdzających nasz czas i dokładność reakcji, przerzutność uwagi czy też widzenie zmierzchowe i olśnienie
  • Wywiad – czyli rozmowa z psychologiem

 

I tak szczerze wszystko zależy od tego jak nam będzie szło. Jeżeli sprawnie wypełnimy kwestionariusze to czas badania automatycznie sie skróci. Jeżeli jednak coś nie będzie szło nam gładko – będziemy zbliżać się do tego magicznego 1,5 godziny. 

 

I tak to wygląda zazwyczaj. Ale nie byłbym sobą gdybym się nie pochwalił. U mnie w OCSK STRAŻAK wygląda to od dłuższego czasu inaczej i takie badanie kierowcy jesteśmy w stanie przeprowadzić w 15-30 minut. Spytacie dlaczego? Jakim cudem? Ano zakupiliśmy specjalną maszynę, która znacznie ułatwia przeprowadzania badania w części kwestionariuszowej, aparaturowej a nawet skraca nam wywiad i prowadzenie dokumentacji z badania (co też jest niezłą zmorą psychologów).

 

Ale o badaniach psychologicznych więcej w osobnym artykule.

Podsumowanie

Podsumowując, jak widać badania lekarskie to złożony temat. Przynajmniej od strony formalnej. Zazwyczaj ludzie przychodzą “po świstek” bo same badanie w 90% to formalność i naprawde bardzo rzadko zdarzają się osoby, które dostają orzeczenie o istnieniu przeciwwskazań do kierowania pojazdem.

 

Ale też tak jak wspomniałem wszystko zależy od lekarza. Są tacy u których formalność trwa 5 minut, są tacy u których 30 minut, a są tacy co wysyłają od razu do każdego możliwego specjalisty 😉 Niestety tutaj przepisy nie regulują konkretnie i lekarz ma “dowolność” w pewnych kwestiach.

Verified by MonsterInsights